26 septembre 2015 ~ 1 Commentaire

Nicaragua offers some feedback on education/ Nicaragua : Un retour d’expérience sur l’éducation ! / Nicaragua : o nosso feedback sobre a educação no país (English, French and Portuguese)

English:

Wilpinna made a 3-week trip to Nicaragua, a little-known country by the Western  world. This tiny country is located in Central America and is bordered to the south by Costa Rica and to the north by Honduras.

Nicaragua comprises 6 millions inhabitants. Although it is the poorest country within Central America, it is considered one of the safest countries of the region, with crime rates far lower than in most Latin American countries. The Human Development Index – set by the United Nations Development Programme – ranks the country 118.

While 40% of its population lives in poverty, especially within the rural area, the country has been experiencing economic growth these past few years.

During our trip to Nicaragua, we visited a wide array of locations such as city capital Managua, colonial towns Granada and Leon or islands Matagalpa, Ometepe and the Corn Islands. During our journey with a 4×4, we realised that education played an important part among the population. Indeed, each time we entered a town, we passed by primary schools and mixed kindergarten schools in which children in uniform seemed happy to go to. Former American school buses made their way through the various town roads in order to take children to school.

While these depictions seem quite common for us Westerners, we actually consider those to be a sign of success and achievement when we know Nicaragua is one of Central America’s most deprived countries. According to a 2010 study by the United Nations’ Implementation Support Unit, only 7% of children did not attend school while 80% of children in primary school were able to complete their studies compared to 73% in 2002.

Illiteracy is virtually absent in this country.

In 2011, the Nicaraguan State allocated 26.4% of its total budget to education and a various range of programmes have since been implemented and include the construction of kindergarten schools, the creation of teacher training schemes and the development of childcare programmes.

Throughout our journey, we met several young university graduates in engineering and geology who impressed us tremendously with their knowledge, their will to succeed and their curiosity. This youth is the country’s driving force and its future. It will help Nicaragua grow economically thanks to education, training, knowhow, and its wide variety of employment.

While its budget for education is high, we, as members of Wilpinna, believe Nicaragua is going towards the right direction. Education is indeed not only a priority but also a vital need for the country to grow effectively and consequently face its crime levels and its weak economic activity.

 

French :

Wilpinna est parti pendant 3 semaines au Nicaragua, pays peu connu du monde occidental. Ce tout petit pays est situé en Amérique Centrale, au sud du Honduras et au nord du Costa Rica.

Le Nicaragua a une population de 6 millions d’habitants, c’est le pays le plus pauvre d’Amérique Centrale, le pays présente des taux de criminalité bien inférieurs aux autres pays d’Amérique latine et est considéré comme l’un des pays les plus sûrs d’Amérique centrale.  Son indice de développement humain défini par le Programme des Nations Unies pour le développement est placé à la 118eme place.

40% de la population vit dans la pauvreté, en particulier dans les zones rurales mais le pays connait une croissance depuis quelques années.

Lors de notre visite au Nicaragua, nous avons parcouru différents lieux comme la Capitale Managua, les villes coloniales Granada, Leon,  les iles Corn Island, Matagalpa, Ometepe etc. Lors de ce voyage en 4*4, nous nous sommes rendu compte que l’éducation prenait une part très importante au sein du pays. En effet, à chaque village nous croisions  une école primaire et maternelle mixte, les enfants étaient en uniforme et semblaient heureux d’aller à l’école.  Des anciens bus scolaires américains parcouraient les différentes rues pour emmener les enfants à l’école.

Cela peut nous sembler tout à fait normal pour nous les occidentaux, mais lorsque l’on sait que ce pays est l’un des plus pauvre d’Amérique Centrale, nous trouvons cela comme un succès, une réussite. D’après les sources ISU de l’ONU, En  2010, seulement 7% des enfants n’étaient pas scolarisés, 80% des enfants scolarisés en primaire achevaient ce cycle comparé à 73% en 2002. L’analphabétisme n’est pratiquemment plus présent dans ce pays.

En 2011, le Nicaragua a alloué à l’éducation 26,4 % des dépenses totales de l’État, et il existe actuellement un programme axé sur la construction d’écoles maternelles, la formation des enseignants et le développement de programmes dédiés à l’éducation de la petite enfance.

Nous avons rencontrés plusieurs jeunes diplômés universitaires en ingénierie, en géologie et nous avons été stupéfaits par leurs connaissances, leurs envies de réussir, de découverte. Cette jeunesse est une force pour le pays, une richesse pour le futur car le Nicaragua va pouvoir se développer économiquement  grâce à l’éducation, des formations, des savoir faire, des métiers diverses. Il s’agit en effet d’un budget très important pour l’état mais nous sommes persuadés chez Wilpinna que le Nicaragua va dans une très bonne direction, il s’agit d’une priorité et une nécessité pour le développement d’un pays et faire face à la criminalité et à une situation économique faible.

 

Portuguese: 

Wilpinna partiu durante 3 semanas à Nicaragua, país pouco conhecido do mundo ocidental. Este pequeno país fica situado na América Central, a sul das Honduras e ao norte da Costa Rica.

A Nicaragua possui uma população de 6 milhões de habitantes, representa o país mais pobre da América Central mas paradoxalmente as taxas de criminalidade sao das mais baixas do continente e o país é mesmo considerado um dos mais seguros. No indice de desenvolvimento humano definido pelo Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, a Nicaragua encontra-se situado no 118° lugar.

Quarenta por cento da população vive em situação de pobreza, particularmente nas zonas rurais, mas o país conhece um crescimento considerável desde alguns anos atrás.

Aquando da nossa visita, percorremos diferentes locais como a capital do país: Managua, as cidades coloniais: Granada e Leon, assim como as ilhas de Ometepe e Corns Islands. Esta viagem revelou-se bastante importante para a nossa visão do papel que a educação tem no país. Em efeito, em cada cidade e em cada aldeia, cruzamos escolas primárias e jardins de infância mistos, com crianças de uniforme e contentes por irem à escola. Antigos autocarros escolares norte americanos percorrem as defirentes ruas para transportarem as crianças à escola. Pode parecer uma situação normal para a população ocidental, mas tendo em conta que nos encontramos num dos países mais pobres da América Central, considreramos que a imagem com que ficamos do funcionamento da escola revela sucesso e inovação.

Segundo fontes relacionadas com a ONU, em 2010 somente 7% das crianças não estavam escolarizadas , 80% das crianças escolarizadas terminaram a escola primária contra 73% em 2002. O analfabetismo é praticamente extinto no país.

Em 2011, a Nicaragua destinou 26.4% dos fundos totais do estado à educação e existe atualmente um programa ligado à educação de infância e formação de profissionais na área da educação, assim como de desenvilvimento de programas dedicados à educação de crianças com menos de 6 anos de idade.

 

Une réponse à “Nicaragua offers some feedback on education/ Nicaragua : Un retour d’expérience sur l’éducation ! / Nicaragua : o nosso feedback sobre a educação no país (English, French and Portuguese)”

  1. un autre pays bientôt?


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